Manifestul „romantismului” marxist (partea I)

Particularitatea marxismului, în comparaţie cu alte ideologii care au inspirat acţiuni criminale individuale sau colective, este dată de virtualitatea ideii inscrisă în ideea de manifest. “În fond există marxism-leninism, dar nu şi nietzscheanismfascism”(Mihai Zamfir). Întrucât nu neaparat noi dar părinţii noştri au trăit în perioada de glorie a comunismului pe teritoriul României, ar trebui precizat încă de la început pentru a evita eventualele neîntelegeri că opera lui Marx trebuie analizată în primul rând ca o lectură de natură politică, şi sa încercăm să înţelegem contextul în care a apărut manifestul. Pe de altă parte nu putem neglija gravele probleme prin care comunismul a reuşit să ruineze unele state. Din acest punct de vedere cazul României nu este unul singular, însă pentru că suntem cetăţeni ai acestui stat ne este mult mai uşor sa vorbim. Nu vreau şi nici nu pot să neg gravele lacune din viaţa părinţilor mei în perioada sistemului comunist precum nu pot sa neg eliminarea elitelor din viaţa romanească la începutul înrădăcinării sistemului comunist pe teritoriul nostru. Din acest punct de vedere putem asemăna sistemul comunist, având în vedere modul cum s-a instalat cu un virus care după ce a pătruns în organism primul lui scop este anihilarea anticorpilor, singurii care ar putea lupta împotriva acestui corp pe moment străin organismului.

Însă cu toţii ştim sau am auzit de relele produse de sistemul comunist pe teritoriul României. Să ne axăm totuşi asupra problemei dezvoltate în paginile următoare şi anume “Manifestul Partidului Comunist. Mihai Zamfir considera textul ca fiind un manifest romantic. Ce-a mai rămas astăzi din paginile care au aprins imaginaţia a milioane de oameni? Să încercăm experienţa lecturii inocente, iar rezultatele vor fi surprinzătoare. (…) celebrul incipit ne plasează în plină povestire neagră, în plină scenerie fantezistă. Dar să nu uităm că suntem la 1848, în mijlocul Romantismului! Propoziţiei iniţiale îi răspunde imediat, în ecou, nostalgia lui Marx după vremurile apuse, după epoca aproape legendară când burghezia era încă slabă, iar lumea trăia în patriarhalitate (…) Marx pare a plânge destul de convingător pe ruinele feudalismului dispărut. Astfel poate fi rezumată şi explicată introducerea la Manifest, o carte despre care ar trebui sa ne întrebăm este o carte despre politică sau despre filosofie politică?

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: