Basmul şi politica. Analiză comparativă

Asemănări:

1. Elemente supranaturale:

-basmele au o viziune fantastică asupra lumii, politica oferă o viziune fantezistă asupra lumii. Exemple: dreptate, egalitate, fraternitate (Revoluţia Franceză), guvernarea poporului (democraţia), eliminarea stratificării sociale, a inechităţilor sociale (socialismul, comunismul).

– eroi înarmaţi cu puteri supranaturale. Exp: Prâslea cel Voinic (forţă extraordinară sau ce o mai avea el pe acolo), Harap Alb (capacitatea de a comunica cu albine, furnici), Traian Băsescu (capacitatea de a învinge sistemul ticăloşit). Din păcate, doar în basme eroii îşi pot folosi puterile supranaturale. În politică, poţi doar să te lauzi cu ele.

2. Polarizare etică: forţele binelui şi forţele răului.

– eroul, în basme, se luptă cu unul sau mai mulţi zmei/spâni/balauri. În politică, propriul candidat este reprezentantul binelui, candidaţii adverşi sunt reprezentanţi ai răului, care bun în pericol echilibrul lumii. Reprezentanţii binelui acţionează pe tărumul nostru, ai răului pe tărâmul celălalt. În politică, reprezentanţii binelui acţionează în partidul nostru, ai răului în partidele adverse.

* De ce această polarizare etică? De ce politicienii nu pot să vină şi să zică: „ăla de a fost la guvernare?! A fost bun, dar eu pot fi mai bun ca el pentru că… Alegeţi-mă pe mine!”? Pentru că:

a. E mult mai uşor să mobilizezi masele apelând la afectivitate, decât la raţiune. Asta e. Psihologia, ce să-i faci! Indu grupului ideea de competivitate, uneori chiar de duşmănie. Va fi mult mai motivat.

b. E mult mai uşor să manipulezi la nivel afectiv, decât la nivel raţional. E mult mai uşor pentru politician să transforme adversarul în demon decât să demonstreze că e mai competent ca el.

c. Mintea electoratului (la nivel de majoritate democratică) nu este dispusă/nu are capacitatea să recepţioneze mesajele politice la nivelul raţiunii.

Deosebiri:

1. Cu basmele te relaxezi şi îţi educi copiii în timp ce politica îţi fute răbdarea, îţi beleşte buzunarul, stimabile plătitor de taxe şi impozite.

2. În basme binele câştigă, în politică binele e atât de relativ încât mulţi dintre noi se îndoiesc că el există.

3. În basme se conspiră împotriva Eroului, în politică se conspiră împotriva lui Oprescu (să vedem ce va zice Victor când vede asta).

Concluzii:

Din cauza politicii dâmboviţene trăim într-o ţară ca-n basme.

Atunci când politicienii vă mai spun basme, nu vă supăraţi. Asta-i politica!

Între un basm bun şi un talk-şou, întotdeauna aleg meciul şi berea.

Acum serios vorbind, nu reiese din discursul lui Oprescu faptul că el e un fel de Halat-Alb venit să cureţe politica românească de S(tă)pâni, Împăraţi şpăgari etc.?

PS: Cine o fi mârţoaga bătrână, care a schimbat fânul socialist cu jăratec democratic şi s-a transformat în cal năzdrăvan pentru a-l ajuta pe Halat-Alb să câştige lupta cu S(tă)pânul cu Bască?

Anunțuri

9 răspunsuri

  1. foarte foarte misto cu o singura exceptie. mi se pare impropriu spus polarizare etica. daca etica e teoria asupra moralei, polarizare etica ar fi antiteza dintre doi sustinatori a doua teorii diferite asupra moralei, deci nu se aplica pt. cazul de fata. mai corect spus ar fi fost polarizare a moralei. (desi suna ca naiba, asa ca tot mai bine e cum ati zis voi) 🙂 in rest, e genial postu! bravo!

  2. ah si inca o chestie: sa nu uitam ce spunea blaga (lucian, nu vasile :)) ), ca se potriveste perfect cu atmosfera postului vostru: realitatea e ruina unui basm! 😉

  3. Foarte faina paralela. 🙂 Si partea cu polarizarea adevarata de cand lumea. Multe colectivitati umane au fost sudate de lupta / frica de un dusman comun. 😀

  4. nu cred ca mai trebuie sa spun ca mi-a placut analiza comparativa. dar tin sa precizez ca mi-a placut asa de mult incat am nascocit un mini-basm…nu e chiar basm,mai degraba o povestioara. lectura placuta 🙂

    Regatul romanesc
    a fost odata ca niciodata un imparat care detinea tinuturi intinse,peste mari si munti si dunare, si acel tinut mare se numea romania. imparatul era fericit cu imparateasa si cele doua printese ale sale, mandre si voinice si ele iar locuitorii acestui taram, denumiti romani, traiau si ei fericiti caci imparatul le oferea tot ce acestia isi doreau. si anume circ. circ regesc-curtenesc- politic- de prost gust. clovnii si circarii erau alesi odata la 4 ani de catre plebea nerabdatoare fireste, de spectacolul inedit ce avea loc in fiecare zi. aveau parte si de doctori, de ingineri, de economisti, de tehnocrati, de tot soiul de oameni, adunati special pentru a-i amuza. si ei se amuzau. traind asa de bine nu-si dadeau seama romanii nostri despre cele ce se puneau la cale. si multe se puneau la cale de catre acesti circari,caci gustand din succes in mintea lor au incoltit ganduri marete, de accedere la putere, de asuprire a regelui, de domnire asupra taramului minunat, romania. s-au dus multe lupte intre circari si rege dar si intre circari intre ei, caci s-au format tabere diferite de circari de stanga de dreapta de centru, fiecare cum statea mai bine pe scena. si culmea era ca romanii tot bucurosi erau de ceea ce vedeau.copiii se distrau iar parintii lor, ocupati de muncile zilnice sau prea indiferenti de ce se intampla la curte, sau la palat[e] nu isi dadeau seama ce urma sa se intample. si putin ii interesa.daca aveau ce sa vada, nu-i interesa cat de „calitativ” era specatolul sau ce urmari putea sa aibe asupra lor.
    Zilele treceau, oamenii petreceau iar circarii se distrau. Profitori cum erau, acesti clovni au ajuns sa domine curtea si jocurile nu se mai tineau de dragul plebei ci de dragul circului. La curte toti erau interesati sa joace cat mai bine, sa fie placul regelui sau chiar si impotriva lui, prea putin conta, caci desi jocul ramanea acelasi odata la 4 ani taberele se schimbau. Si au dus-o asa timp de multi ani, ani in care tinuturile romaniei fabuloase s-au imputinat, oamenii au devenit mai rai, mai indiferenti ca in trecut, iar curtenii si clovnii au devenit mai vicleni si mai impatimiti in joc. Insa nimeni nu facea nimic,desi lumea traia prost, stagna, nu actiona in nici un fel. Prea putini erau cei care doreau intradevar sa faca ceva. Nimeni nu-i asculta oricum. Erau un fel de paria ai societatii in care traiau.
    Tinutul fascinant al romaniei devenise un loc in care nici macar ceilalti regi, de peste munti si vai nu mai vroiau sa ajunga, nici macar pentru a lua sub stapanire regatul. Domnea o indiferenta si o tacere sublima peste romania, iar romanii nostri erau la fel. Nici nu isi doreau o schimbare. Au existat tentative de-a lungul anilor, fireste, insa toate au esuat, dupa multe incercari si dezamagiri s-au hotarat sa renunte. Aveau speranta ca un alt imparat pe un cal alb va veni odata sa-i salveze de circ, de rege, de clovni si de mizeria in care traiau. Numai ca imparatul acesta intarzia sa vina. Pana aveau sa inteleaga ca imparatul pe care si-l doresc cu atata ardoare este chiar printre ei, in fiecare din ei, avea sa treaca multa vreme. Acei paria avusesera dreptate. Si oare mai pot ei schimba ceva?

  5. ana, basmul tău e de fapt o dramă, pe care unii o trăiesc în fiecare zi. Evident, cei mai fericiţi în regatul românesc pictat de tine sunt miserupiştii, din care, Doamne-ajută!, avem destui.
    Norocul unora dintre noi că împărăţia aia mare, europeană, a decis libera circulaţie a cetăţenilor între regate.

  6. uff….as dezvolta multe idei abordate…..
    1) in politica cifrele fatidice sunt altele…de exemplu 4…mandate p 4 ani, 40 000 semanturi pt sorin oprescu..etc
    2) baba cred ca e mos…mos iliescu sau mos gorbaciov.. oricum nu e sfanta duminica e sfata joi de apoi sau sfanta duminica a Pastelui…cailor…pt ca tare isi face simtita absenta
    3) polarizarea etica…..in politca are la baza proverbe populare,specific basmului, „Spune-i mama „proasta” sa nu imi spuie ea mie”, „Vezi aschia din ochiul altuia dar nu vezi parul din propriul ochi” , „prost sa fi noroc sa ai” etc……si aveai dreptate iulian..cu exprimatea….dar suna bine polarizare etica 😉 nu stie toata lumea diferenta dpdv filozofic
    4) caracter educativ este…daca ar exista mentalitatea ca sa inteleaga ceva din toata povestea asta….exemple negative sunt multe..macar atat sa invatam, sa nu facem ca ei….dar pana vom ajunge la stadiul in care nu vom mai percepe statul ca pe un dusman ci ca pe o institutie care trebuie sa ne apere interesele….mai e cam tot atata timp pana cand conducatorii vor pricepe acest aspect…adik…”o data ca niciodata” sau „la anu si la multi ani”
    5) frumoasa povestioara…u e educativa, distruge vise…e mai dragut sa credem ca o sa ajunga mariusic la putere si ii va baga p toti circarii in pamant sau macar ii va trimite la specializare si economia tarii va avea de castigat de pe urma biletelor vandute la spectacolele lor ;))
    cam atat azi…imi pica ochii in gura…..

  7. […] Basmul şi politica. Analiză comparativă […]

  8. […] Marius Ciobanu, de la echipa Pitchers de la Olimpiadele Comunicarii imi arata un post despre asemanari/deosebiri politica – basme. Foarte bine scris (nu degeaba au luat premiul pentru cel mai bun blog al editiei 2008). De pus in […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: