Spectacolul vieţii

De ce românii nu merită nimic mai bun decât ceea ce primesc deja?

O întrebare destul de ridicolă la care am incercat să dau un răspuns pe drumul către casă. Răspunsul din punctul meu de vedere e unul cât se poate de simplu. Pentru că refuză în mod constant să înţeleagă ca societatea nu este formată doar din propria persoană ci dintr-o multitudine de caractere diferite. Nu merităm pentru că nu dorim, întotdeauna vina o dăm pe alte elemente externe nouă, iar de cele mai multe ori vinovatul este unul singur: statul şi organele acestuia.

Mulţi cetăţeni nu au avut parte de studii legate de administraţia publică şi despre sistemul birocrat. În orice stat eficienţa nu este dată de instituţiile acestuia ci de eficienţa întreprinzătorilor, de la care statul reuşeşte să preia un singur lucru, taxe şi impozite, niciodata nu va prelua eficienţa (maximizarea rezultatelor şi minimalizarea efortului implicat). Plecând de la această afirmaţie am să încerc să vă pun o altă întrebare la care feedback-ul este mai mult decât bine primit: Ce te opreşte pe tine să fii mai bun decât cel de langă tine? Ce ai reuşit să îmbunătăţeşti la propria persoană în cei 19 ani de la Revoluţie? Pentru că evolutia unei societăţi în ansamblu trebuie masurată prin suma elementelor individuale, preluate de la fiecare cetăţean. În funcţie de răspunsurile pe care le voi primi şi cererea de a da exemple de ce cred că România este un stat pierdut le voi oferi pe parcurs.

Între timp s-a ajuns la două întrebari dar sper ca ele sa imi aducă un plus de întelegere a statului în care trăim.

Un răspuns

  1. sa incepem cu inceputul. prima intrebare: de ce romanii nu primesc mai mult decat ceea ce primesc deja? eu cred ca toti in general primim ceea ce meritam. daca nu luptam sa ne dorim mai mult, sa fim mai buni, mai impliniti, etc atunci vom primi ceea ce ni se cuvine. cat despre vina pe care o aruncam mereu asupra celorlalti…si tu ai facut acceasi greseala, ai aruncat vina in totalitate asupra statului. ceea ce e fals. sunt de acord ca la noi este valabila expresia
    „ca la noi, la nimeni” insa nu poti da vina pe un singur element, exterior sau nu noua. cum nu poti nici afirma ca institutiile nu ofera eficienta. ca la noi nu se intampla asa, nu inseamna ca rolul institutiilor nu este exact acesta. normal ca importanti sunt si birocratii, intreprinzatorii, elementele individuale care formeaza insttutia insa fara institutii am trai intr-un haos, intr-o anarhie totala.problema nu este accea ca avem institutii ci faptul ca ele nu functioneaza. pentru a functiona cum trebuie este nevoie de persoane eficiente.consider asasdar ca oamenii, indivizii strict sunt cei responsabili pentru buna functionare a „sistemului”.

    cat despre a doua intrebare sau urmatoarele doua intrebari : ce ma opreste sa fiu mai bun decat cel de langa mine si ce am reusit sa imbunatatesc la persoana mea in 19 ani de la revolutie.voi raspunde pe rand. nimic, dar absolut nimic nu ar trebui sa ma opreasca sa fiu mai bun decat celalalt. intrebarea se pune daca sunt cel mai bun dintre cei mai prosti sau cel mai bun dintre cei mai buni. cred ca doar printr-un spirit de competitie dezvoltat vom putea progresa. si referitor la a 2a intrebare, e cam dificil sa raspund eu personal la ea pentru ca nu am trait revolutia, la propriu, si nu pot spune ce am imbunatatit la mine de la revolutie incolo. mam format si am evoluat post-revolutie. si sper ca am facut-o intr-un sens bun, ca am invatat ce era de invatat, cand trebuia, invat in momentul de fata prin tot ceea ce fac.

    si o ultima chestiune referitoare la evolutia unei societati…chiar e masurata prin suma elementelor individuale? o intrebare la care nu mi-am dat inca raspunsul e ceva in genul cine a fost primul oul sau gaina? analogie: societatea formeaza indivizii sau indivizii formeaza societatea? la o prima vedere am putea spune ca indivizii formeaza societatea insa maI atent analizat, societatea este cea care formeaza indivizii.sau poate este un proces in care se influenteaza reciproc. nu stiu.

    ps: traim in statul pe care il meritam 🙂 sau pe care il merita majoritatea:) caci traim in democratie nu?

Lasă un răspuns

